مدیر دپارتمان

یاسمن حسینی

کارشناس ارشد معماری

معماری و روانشناسی

دپارتمان معماری و روانشناسی با کاربردهای هوش مصنوعی در طراحی ساختمان ها مبتنی بر روانشناسی محیطی که هدف آن ارتقاء کیفیت محیط معماری و فضای زندگی چه از دیدگاه انسان و طبیعت و چه از دیدگاه هنر، زیبایی شناسی و روانشناسی محیطی می پردازد. لذا علاوه بر پژوهش و طراحی در این حوزه به بررسی راهکارها و ارائه ی مشاوره های مربوطه نیز خواهد پرداخت.

معماری و هوش مصنوعی

تاریخچه روانشناسی محیطی (بخش اول)

باوجودآن­که ایگون برانسویک در نظریه­های مربوطه، نخستین بار در سال 1943 اصطلاح «روانشناسی محیطی»  را به کاربرد، بیشترین تحقیقات در این زمینه از دهه‌ی 60 و 70 میلادی به بعد منتشر شد(شاهچراغی،1395، ص.21).در اواخر دهه 1950 و اوایل دهه 1960 این مسئله قوت گرفت که رفتار انسان در برخی زمینه­های علوم رفتاری، بدون ملاحظه پیوند آن با محیط فیزیکی، مثل نور، سروصدا و رنگ درنظرگرفته شده است. این مسئله فقط به‌مثابه عوامل فیزیکی واکنش­های رفتاری انسان در نظر گرفته‌شده بود، ادامه… 

معماری و هوش مصنوعی

تاریخچه روانشناسی محیطی (بخش دوم)

در سال 1984 راجر اولریخ تحقیقی را در مجله ساینس منتشر نمود که برای اولین بار شواهد تجربی معتبری را پیرامون بهبود سلامت انسان  ناشی از حضور در طبیعت ارائه می­داد. بیمارانی که در اتاق­های رو به منظره طبیعی (دارای درخت) حضور داشتند تا حدی دوره بستری شدنشان پس از عمل کوتاه­تر بوده و همچنین به دوز کمتری  از مسکن نیاز داشتند. در مقابل بیمارانی که پس از جراحی منظره روبروی آن‌ها یک دیوار آجری بود وقتی به‌اندازه کافی بهبود یافتند که از محیط پیرامون خودآگاه شدند، ادامه… 

معماری و هوش مصنوعی
معماری و هوش مصنوعی

رنگ و روانشناسی محیطی

تنوع بازتابش از سطوح براق و مات، تفاوت­های بین رنگ­های کدر و شفاف و ویژگی­های منحصربه‌فرد رنگ­های تابانده شده و بازتابش یافته، آغاز طیف عظیمی در پدیدارشناسی رنگ است. نیروهایی که بر تجربه نور تأثیر می­گذارند، بر اساس میزان نور در دسترس و نیز سایر خواص متغیر افزوده، عمل می­کنند ، ادامه… 

معماری و هوش مصنوعی

زیبایی شناسی و روانشناسی محیطی

اکنون در علم زیبایی‌شناسی دو قلمرو پژوهشی قابل‌تفکیک و هم‌پوشان در مورد زیبایی‌شناختی وجود دارد. یکی فلسفه هنر که اساساً نظر به ماهیت هنر و خلق آن دارد. دیگری زیبا­شناسی است که بر ادراک کیفیات زیبایی تأکید دارد، ادامه… 

قلمرو و روانشناسی محیطی

انسان به‌طور فطری با ایجاد قلمرو و جدا کردن خود از دیگران، محدوده­ی آسایش را برای خود تدارک می­بیند. رفتار مربوط به قلمرو یکی از چند سازوکار نظارت بر مرز میان خود و دیگری است و از طریق نظارت بر تعامل اجتماعی رابطه­ی افراد را تسهیل و از این رهگذر از تضاد و ارتباط نادرست اجتماعی جلوگیری می­کند، ادامه…